Monday, September 17, 2012

OST Permainan Video Game

Helo kalian semua. Kali ini saya di sini untuk berbicara tentang musik favorit saya, musik permainan video. Mengapa permainan video musik? Alasannya adalah sangat mudah, saya gemar bermain permainan video. Ketika orang berpikir tentang permainan video, mereka tidak menganggap permainan video sebagai sesuatu yang memiliki kedalaman. Hal ini benar untuk kebanyakkan permainan, tetapi terdapat berberapa bilangan permainan video yang mempunyai plot yang menarik. Bagi saya, permainan video yang berkualitas tinggi bukan sahaja mampu memberi hiburan, malah boleh menjadi satu medium alternatif bagi menceritakan kisah kepada para penonton. Permainan video seperti ini selalunya mempunyai soudtrack yang bermutu tinggi bagi menarik pemain untuk mengalami jalan ceritanya. Contoh yang bakal saya persembahkan terdiri daripada permainan video kegemaran saya, siri Final Fantasy dan Persona.

Muzik dalam permainan video mempunyai banyak kegunaannya. Ada muzik yang menandai permulaan cerita seperti musik dari permainan Final Fantasy XII.

Lagu ini seolah memberi semangat pemain untuk mengambil langkah pertama dalam memulakan kisah di dalam permainan video tersebut.
Manakala lagu ini pula dari Final Fantasy X memberi nada yang sedih pada permulaan permainan kerana permulaan ini merupakan epilog kepada plot permainan video ini. Watak utama menceritakan kembali kisah pengalamannya kepada temanya sebelum menghadapi pengakhiran hidupnya.
Ada juga lagu yang berfungsi untuk memberi suasana tertekan kepada pemain sewaktu petempuran dengan penjahat utama. Berikut merupakan contoh lagu yang petempuran yang saya amat gemari.
Akhirnya, dalam setiap permainan video mempunyai satu irama utama yang sering dimainkan di dalam permainan video tersebut. Berikut merupakan lagu ikonik dari permainan video Final Fantasy 7 dan Final Fantasy 8.
Setelah kalian membaca entri ini, kalian semua pasti sudah dapat menyimpulkan bahawa saya ini peminat siri Final Fantasy. Setakat ini sahaja yang saya mampu ceritakan. Salam hangat.

4 comments:

  1. Wah, saya baru tahu kalau lagu dari permainan video bisa disajikan dengan sangat menarik. Tulisan Anda jadi membuat saya lebih menghargai musik-musik di atas. Hebat!

    ReplyDelete
  2. Enak sekali lagu untuk permainan video ini. Saya pernah mendengar musik dari Final Fantasy tetapi itu sudah beberapa tahun yang lalu. Kini saya hanya dengar musik permainan video dari The Sims 3 saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musik dari permainan video The Sims 3 bagaimana bunyinya..?

      Saya kira The Sims tidak mempunyai musik orkestra

      Delete
  3. Apakah masa Nabil mengerti bahasa Jepang..??atau hanya mendengar karena iramanya yang 'catchy'..??hehe..tapi musiknya begitu enak didengar..

    ReplyDelete