Sunday, December 9, 2012

Tempat Ku Ingin Kunjung

Salam sejahtera para pembaca yang tidak wujud. Oh, anda wujud? Tapi mungkin anda tidak pernah membaca pos blog saya hingga ke akhir kata... anda pernah? Sungguh mengharukan sekali. Ini merupakan pos terakhir saya karena kelas Bahasa Indonesia saya sudah sampai ke penghujungnya. Semua perkara, apakah baik atau buruk harus ada penghujungnya, oleh itu saya mengucapkan terima kasih kepada sesiapa sahaja yang membaca atau memberi komentar pada blog ini.

OK, kita terus ke agenda utama, tempat yang saya ingin kunjung. Sesungguhnya saya tidak begitu berminat dengan pariwisata. Saya malas untuk berwisata dan membuat perancangan untuk berwisata. Tetapi saya ada juga sedikit minat terhadap berberapa tempat. Saya hanya akan menulis satu dalam pos ini.

Jepang.

Mengapa Jepang?

Pertama sekali saya sangat tertarik dengan perkara yang berkaitan dengan Jepang. Budaya, teknologi, dan juga margasatwanya. Minat saya terhadap Jepang muncul akibat pendedahan saya kepada komik Jepang atau "manga". Jepang juga mempunyai banyak perkara yang menarik berasal di sana. Antaranya cosplay, ciptaan barang-barang yang pelik, makanan yang mempunyai perisa yang luar biasa. Apakah yang saya maksudkan dengan makan yang mempunyai perisa luar biasa..? Saksikanlah:

Ais krim perisa daging

Hanya di Jepang
Yang paling utama saya ingin melihat dengan mata saya sendiri kegilaan para Otaku. Sila tekan perkataanya jika anda tidak mengetahui maksud perkataan itu. Jepang sungguh pelik, dan hal ini membuat aku tertarik untuk berkunjung ke sana. Saya sudah pergi ke sana, namun saya masih ingin mengunjung ke Jepang.

Namun saya bukan sahaja ingin berkunjung ke Jepang karena orang di Jepang berperanagi pelik, saya juga tertarik dengan keindahan Jepang. Jepang bukan sahaja mempunyai tempat yang cantik, malah secara keseluruhannya bandar-bandar di Jepang sangat kemas.



Margasatwa mereka juga menarik. Di Jepang terdapat " Japanese Crane", sejenis burung yang ikonik dengan imej Jepang. Saya juga tertarik pada makhluk lain di Jepang yang agak berbahaya iaitu " Suzumebachi" atau " Japanese Giant Hornet". Makhluk ini paling banyak membunuh orang daripada semua makhluk lain di Jepang. Dan juga saya ingin melihat "Japanese Macaque", sejenis monyet di Jepang, bermandi di kolam air panas pada musim sejuk.

Besarnya!!!!
Selesanya di kolam air panas....
Apakah dugaan yang saya perlu hadapi ketika ke Jepang? Pertama sekali komunikasi. Orang Jepang secara umumnya tidak bertutur bahasa Inggris. Di Jepang, apabila saya ingin betanya kepada mereka dalam bahasa Inggris yang mudah agar mereka faham, mereka akan menjawab dalam Bahasa Jepang  , seolah-olah saya fasih berbahasa Jepang.. haha.

Kedua, duit. Kos hidup di Jepang sangat tinggi, bukan sahaja di Tokyo malah di kawasan desa. Menagpa kos hidup di sana tinggi? Saya tidak pasti, tetapi saya bikin ia merupakan hasil gabungan nilai mata wang mereka (Yen) yang tinggi dan harga barang di san yang juga tinggi.

Ada banyak lagi perkara yang saya ingin lakukan di Jepang selain yang apa say telah tulis. Saya bukan sahaja ingin berkunjung ke Jepang, malah menjelajahnya. Untuk berbuat begitu, mungkin saya harus tinggal di Jepang ( tidak mungkin). Itu sahaja tulisan saya kali ini. Sayonara.

Berikut merupakan URL bagi setiap imej yang saya paparkan pada post ini (mengikut turutan):
http://www.toptenz.net/wp-content/uploads/2010/05/meat-ice-cream.png
http://www.toptenz.net/wp-content/uploads/2010/05/crazy-pepsi-flavors.jpg
http://students.cis.uab.edu/brennab/brennab/FINAL_PROJECT/Japan_Beautiful.jpg
http://www.timeout.jp/data/files/00/00/00/00/00/98/3cf35511dd1b3d2cf67d7f9a6a1951b44c96498a_tn482x298.jpeg
http://gallery.photo.net/photo/1709110-md.jpg
http://beforeitsnews.com/ckfinder/userfiles/0000000000005477/images/japhorn3(1).jpg
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01554/bliss-group_1554996i.jpg

5 comments:

  1. Berdasarkan blog ini, Mas Nabil sudah ke Jepang lewat tahun lepas, mengapa tidak ke negara lain pula? =p

    ReplyDelete
  2. Mas Nabil pasti suka akan bandar-bandar seperti Akihabara yang punya banyak koleksi manga?

    ReplyDelete
  3. Selalunya pabila dibicarakan mengenai Jepang, sering saja orang mengaitkan ia dengan sesuatu yang pelik seperti iklan nya, budaya nya..apakah mas Nabil setuju? apakah budaya di Jepang ini ada yang aneh.

    ReplyDelete
  4. Dulu saya juga ingin pergi ke Jepang tetapi sekarang saya sudah tidak mau karena saya kira pemerintah tidak jujur mengenai masalah radioaktivitas sesudah Fukushima. Saya khawatir.

    ReplyDelete
  5. Waktu saya kecil, saya juga suka komik Jepang. Apakah komik favorit Mas Nabil?

    ReplyDelete