Sunday, December 9, 2012

Boyband dan Girlband

Ya materi minggu lalu adalah mengenai fenomena boyband. Sesungguhnya topik ini tidak menarik perhatianku. Namun saya sedar bahwa fenomena in semakin berleluasa berikutan dengan kenaikan populariti musik Korea Selatan atau lebih dikenali K-Pop. Dibawah merupakan kelompok K-Pop yang saya ketahui:


Ya..... seperti yang anda semua boleh lihat, kelompok K-Pop ini bergantung pada tarikan visual (rupa paras mereka) di samping kebolehan mereka untuk menari dan menyanyi. Kebanyakan lagu mereka sangat menarik dan "catchy", membuatkan pendengarnya untuk mendengar lagu mereka berulang kali, terutamanya golongan remaja.

Dan di kelas Indonesia, saya telah diperkenalkan grup À la K-Pop di Indonesia. SM*SH (cara sebutannya adalah SMOSH) dan juga Cherrybelle atau ChiBi (awww... chibi....ehem..). Saya rasa tidak perlu untuk saya menjelaskan persamaan mereka dengan grup K-Pop. Sila lihat:

Trivia: Ada juga grup K-Pop yang mempunyai nama yang sama dengan grup SM*SH cuma cara sebutannya adalah SMESH. Hehehe...  


Ya....klon, atau kalau saya ingin menggunakan istilah biologi, "Batesian mimicry". Ramai orang tidak menyukai mereka mungkin karena mereka dikatakan meniru K-Pop, atau mereka tidak mempunyai harmoni suara yang sepatutnya ada pada grup musikal dan hanya bergantung pada rupa dan kebolehan menari. Sejujurnya saya langsung tidak kisah, asalkan lagu mereka enak didengar saya tidak kisah. Bahkan saya juga akan mendengar program komputer menyanyi asalkan enak didengar. Saya mengutamakan melodi lagu dari semua aspek yang lain.

Ada yang mengatakan lagu mereka tidak mempunyai makna yang mendalam, saya juga tidak kisah. Saya tidak hidup untuk mencari makna kehidupan dalam lagu. Lagu yang bermakna hanyalah satu bonus, bukannya perkara utama yang saya cari dalam sebuah lagu. Kalau anda tidak suka lagu yang tidak bermakna atau tidak mempunyai makna yang mendalam sila cari lagu yang bermakna. Usah dibazirkan masa anda dengan merungut perihal lagu-lagu "cetek" ini, melainkan anda seorang blogger atau vlogger; itu merupakan tugasan anda.

Ada yang mengatakan mereka bukannya grup yang asli, mereka hanya mengambil elemen dari K-Pop dan menterjemahnya ke bahasa Indonesia. Saya tidak mampu komen dalam hal ini karena saya kurang kepakaran dalam bidang ini. Namun saya ingin mengutarakan satu perkara penting yang saya telah pelajari, hampir semua produk media merupakan satu peniruan yang dicampur sedikit ide baru. Kita dalam proses belajar juga harus dimulai dengan meniru materi di sekolah lalu kita mengubah dan aplikasi perkara yang kita telah pelajari menurut situasi yang kita hadapi di dunia sebenar.

Akhirkata, usah diambil berat tentang perdebatan mengenai golongan yang meniru K-Pop. 

Berikut merupakan URL bagi setiap imej yang saya paparkan pada post ini (mengikut turutan):
http://smtownjjang.files.wordpress.com/2011/02/snsd1.jpg
http://images2.fanpop.com/image/photos/9900000/2pm-2pm-9907218-1280-800.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhN01TGxwRk60dcCmuyvCt8MJpuqW8E78ubpPwOR1CHJfFGUdmEaZTZsnuRWKdG8OU3_dqpVSIK572SXoUTLzFMZBhibhOCnXBGH9Q8mI3TyIOg_UB-35Lz1hFgsDTH0yvvxZU7aOuTTGQq/s1600/DSC_8527_display_1041.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg4uff2JvLH63ZVl_2plgKf3kt_koGKX4y4964i7za73QABsagIECEPoe_yTVdyCF7-NQp9HOgJvO21jPCoQRvGpuqvAw5CMXkAwp2FwCyIjh5pBqcc0EhpzvPgNJaPESV_8yN9FnEfIwA/s1600/cherrybelle+7.jpg


1 comment:

  1. Jadi, apakah jikalau boyband dan girlband ini mempunyai vokal yang mantap serta tarian yang unik mereka masih akan dibenci orang meskipun mereka memilih/meniru kumpulan dari Korea dan Jepang sebagai kiblat mereka..??

    ReplyDelete