Tuesday, October 23, 2012

Tabu... Taboo... タブー...忌諱....விலக்கம்...

Salam sejahtera wahai para pembaca sekalian.... kali ini saya akan membincangkan tentang tabu... yaaay..................................................  ( ̄へ ̄)

Sesungguhnya perkara tabu bukanlah bahan bicara yang saya gemari..... namun tugasan tetap tugasan...

Saya juga tidak suka berbicara tentang "Taboo" ini... haha . 


Saya mempunyai sedikit ide tentang tabu namun saya kurang jelas akan erti perkataan tabu. Setelah menyelidik di internet, pemahaman saya mengenai tabu menjadi semakin jelas. Definisi tabu adalah; "Sebuah kebiasaan yang melarang atau membatasi praktek tertentu atau melarang hubungan dengan orang tertentu, tempat, atau benda.". Sayangnya saya tidak tahu banyak tabu di Malaysia, hanya larangan yang diwarisi dari nenk moyang orang Melayu. Namun fokus saya tidak kepada larangan-larangan ini. Saya akan menulis tentang tabu secara umum dalam masyarakat dunia yang juga wujud dalam budaya Malaysia.

Pertama sekali isu seksual yang menjadi tabu di Malaysia, perkahwinan sama jenis dan juga perkahwinan sesama ahli keluarga nuklir. Jujurnya saya tidak begitu jelas mengapa perkara ini menjadi tabu, saya percaya terdapat 2 punca utama yang menyumbang kepada tabu ini.


  • Pertama sekali, pegangan agama. Saya percaya kebanyakkan agama yang dianut oleh rakyat melayu (khususnya Islam, agama saya) melarang perkahwinan sama jenis dan perkahwinan sesama ahli keluarga nuklir. Saya pikir hal ini tidak perlu dijelaskan secara lebih mendalam. 



  • Peneranan kedua pula dari segi genetika, bagaimana naluri kita menolak perkahwinan tabu ini. Penjelasan asalnya agak rumit, oleh itu saya cuma akan memberi versi singkat. Terdapat gen dalam genom manusia yang telah memberi arahan supaya kita menjauhi jenis-jenis seks ini supaya gen ini mampu diwarisi kepada keturunan badan yang mengandungi gen-gen ini dan menjauhi kesan buruk kawin sedarah. Arahan ini berbentuk naluri kita.



Kedua, kanibalisme. Ya, bahkan melihat kata ini membuat kalian merasa ngeri.. Pada mulanya perkara ini amat jelas merupakan amalan yang keji, tetapi hal ini karena amalan ini merupakan tabu dalam kebanyakkan masyarakat termasuk Malaysia. Namun kita harus ingat, terdapat kelompok di dunia ini yang mengamal kanibalisme tanpa merasakan perkara ini sesuatu yang dilarang. Terdapat puak di Papua Nugini yang masih mengamalkan kanibalisme. Mengapakah kanibalisme itu tabu? Terdapat banyak teori, namun saya fikir sebab utama adalah menjaga etika sebagai makhluk sosial. Kita sebagai makhluk sosial amat menghargai hubungan sesama individual dan masyarakat. Apabila seorang individu mula memakan manusia yang lain, masyarakat akan menjauhinya, risau akan keselamatan masing-masing. Maka kelamaan, amalan kanibalisme dipinggir dari masyarakat.... Namun saya masih tidak faham kenapa kanibalisme lebih kuat ditentang dibandingkan dengan pembunuhan, saya masih kurang arif dalam hal ini..

Akhir sekali, definisi tabu juga termasuk " ...... membatasi praktek tertentu atau melarang hubungan dengan orang tertentu, tempat, atau benda." Maka contoh terakhir saya mengikut konteks tabu yang ditulis dalam kalimat sebelumnya. Agama sesat merupakan amalan tabu terakhir yang ingin saya sampaikan. Saya percaya agama sesat merupakan sesuatu yang tabu, karena masyarakat Islam Melayu di Malaysia amat memandang serius berkenaan isu agama sesat. Agama sesat dalam konteks ini merupakan agama yang berupa agama Islam, tetapi mempunyai prinsip asa yang bertentangan dengan agama Islam. Pengamal agama sesat akan dianggap sinting oleh masyarakat  Islam Melayu karena mereka telah mengamalkan sesuatu yang dilarang agama Islam. Mereka juga akan dipandang sinting oleh masyarakat karena mereka tidak memahami agama asal mereka, Islam.Hal ini karena masyarakat Islam Melayu di Malaysia amat menghormati individu yang memahami agama Islam secara mendalam.

Akhir sekali, mengapa perlu tabu? Saya pikir tabu itu wujud untuk menjauhi amalan yang mungkin akan mendatangkan bahaya kepada masyarakat baik secara fisik maupun rohani. Namun, mungkin 'bahaya' yang dilihat masyarakat dahulu kini bukan lagi menggugat masyarakat jaman ini, setelah kita memperoleh ilmu baru. Maka, mungkin kita perlu memperbarui apa yang dikatakan sebagai tabu..... Namun saya pikir perkara tabu yang saya telah sebutkan merupakan amalan yang akan berkekalan menjadi tabu.

Maaflah jika artkel ini terlalu lama untuk dibaca. Terima kasih kepada yang sanggup membaca pos ini dari awal hingga akhir... Oh perkara yang dianggap tabu di Malaysia yang terakhir sebelum saya selesai menulis.... " Menulis atau bercakap tentang isu yang dianggap tabu oleh masyarakat Malaysia.."



Berikut merupakan URL bagi setiap imej yang saya paparkan pada post ini (mengikut turutan):
http://userserve-ak.last.fm/serve/_/43799761/Taboo+PNG.png
http://www.cartoonstock.com/newscartoons/cartoonists/rma/lowres/rman1195l.jpg
http://www.mememaker.net/static/images/memes/580538.jpg

1 comment:

  1. Jadi saya tidak mengerti. Apakah bernikah sesama anggota keluarga/saudara (bagi yang bukan Islam) tidak boleh/dianggap tabu bagi mereka..?? Sememangnya agama mereka juga melarang iya..??Bagaimana pula dengan atheism..apakah mereka mempunyai tabu yang serupa dengan hal ini..

    ReplyDelete